MILIJONSKI RAČUNI: Kdo bo plačal škodo po julijski blokadi Luke?

Koper

Od blokade koprskega pristanišča, ko so zaposleni zaradi napovedane menjave nadzornikov za tri dni zaprli dostop do luke in zahtevali odstope v vrhu Slovenskega državnega holdinga (SDH) ter v vladi, sta minila dva meseca. Sedaj pa so začeli prihajati računi za nastalo škodo, pišejo na portalu Siol.net. Slovenske železnice (SŽ) zahtevajo 1.7 milijona evrov, a v Luki Koper pravijo, da niso odgovorni za škodo. Uprava družbe tudi še ni pripravila oceno nastale škode, ki jo od nje terja največji lastnik, država.

Blokada luke je za seboj potegnila celotno logistično verigo. Zbrani delavci, ki so na vhodu v pristanišče zahtevali odstope prvega moža SDH Marka Jazbeca (ta je že odstopil), državnega sekretarja na ministrstvu za finance Metoda Dragonje in ministra za infrastrukturo Petra Gašperšiča, so v pristanišče spuščali le hitro pokvarljivo blago. Tovornjaki so obstali na avtocesti proti Kopru, ustavili so se tudi vlaki, tuji logisti pa so svoje tovore začeli preusmerjati v sosednji pristanišči.

Že takrat je bilo slišati vprašanja, kdo bo plačal nastalo škodo. Predsednik vlade Miro Cerar je upravo Luke Koper pozval, naj zagotovi običajen proces dela, "sicer bo odgovorna za nastalo škodo".

Tožba zoper predsednico nadzornega sveta?

V koprskem pristanišču so za portal potrdili, da so od SDH prejeli zahtevo za oceno višine škode, in sicer naj bi SDH zahteval natančno specifikacijo. Verjetno bodo iskali tudi odgovorne. To bi lahko bili vodilni predstavniki zaposlenih, ki so delavce zbrali pred vhodom, uprava družbe, ki je med drugim poslovnim partnerjem glede dogajanja sporočala, da z zahtevami zaposlenih nima nič, ter nadzorni svet, ki od uprave ni zahteval ukrepanja ali pozval k sprejetju ukrepov za izterjavo škode.

Nekateri mediji danes sicer poročajo o neuradnih namerah SDH po zamenjavah v Luki. Tako Primorske novice navajajo "vse več informacij", da v holdingu niso opustili namer po zamenjavi luških nadzornikov na čelu z Žnidaršič Kranjčevo, čemur bi sledila zamenjava uprave pod vodstvom Draga Matića. Neuradno naj bi mesto nadzornice v Luki zanimalo začasno predsednico SDH Lidio Glavina. V SDH so za omenjeni časnik odgovorili le, da Glavina svojih morebitnih odločitev vnaprej ne komentira. Po informacijah, ki jih še navajajo Primorske novice, naj bi eden od morebitnih scenarijev predvideval, da najprej odstopi kateri od državnih nadzornikov, nakar bo SDH zahteval sklic izredne skupščine Luke Koper, na kateri bi potem lahko zamenjali tudi druge državne nadzornike.

Predsednica nadzornega sveta Alenka Žnidaršič Kranjc je dejala, da bi bile kazni za stavkajoče "kontraproduktivne". V času blokade je trdila, da se uprava Luke Koper ustrezno odziva in da "ne gre za stavko, ampak za državljanski upor". Po informacijah portala bi Žnidaršič Kranjčevo lahko doletela tožba SDH-ja, ker da ni ukrepala proti upravi.

Od blokade pristanišča so sicer imeli koristi tako nadzorniki – večina jih je po uporu ostala na položajih – kot uprava, ki uživa naklonjenost nadzornega sveta. In medtem ko so julija v Luki napovedali, da bo ocena škode znana v nekaj tednih, odvisno od poslovnih partnerjev, sedaj pravijo, da po njihovih pričakovanjih, blokada ne bo vplivala na poslovne rezultate.

Luka Koper ni odgvorna za nastalo škodo

V Luki so prepričani, da je bila blokada pristanišča “spontana prekinitev dela” in ne posledica več časa trajajočih napetosti in zahtev zaradi napovedanih sprememb v sestavi nadzornega sveta. Kot so navedli, je bil dogodek nepričakovan in nepremagljiv, kar mu daje značilnosti “višje sile”, za katero da v Luki Koper ne morejo biti odgovorni.

Da gre julijski dogodek enačiti s kako naravno nesrečo, bo poslovnim partnerjem težko pojasniti glede na to, da se je uprava Dragomirja Matića najprej otepala pogovora z delavci, četrti dan blokade pa je z njimi sklenila dogovor o normalizaciji dela. Uprava je s takratnimi sporočili priznavala ekonomski učinek blokade, saj je med drugim sporočila, da je "dogovor že pripomogel, da smo z okrepljenimi ekipami omilili posledice blokade in nadoknadili velik del zamud". Obenem so podpise “podpore slovenskemu tovornemu pristanišču Koper" zbirali na uradni spletni strani družbe, sestankov z vlado se je ob Matiću udeleževal tudi delavski direktor Stojan Čepar, kar bi lahko kazalo, da so uprava in vodilni sindikalisti delovali usklajeno.


Protestniki pred luko so zahtevali odstope predsednika uprave SDH Marka Jazbeca, državnega sekretarja na ministrstvu za finance Metoda Dragonje in ministra za infrastrukturo Petra Gašperšiča. Jazbec je odstopil takoj ob začetku blokade, Dragonja se je umaknil nekoliko kasneje, skupaj z ministrom za finance Dušanom Mramorjem. V zadnjem času se je njegovo ime omenjalo v povezavi s projektnim podjetjem za gradnjo drugega tira 2TDK, kjer bi lahko postal svetovalec. Ministra Gašperšiča pa prav danes čaka interpelacija, ki jo bo, tako kaže, preživel.

Prvi zahtevek iz SŽ za 1,7 milijona

Po neuradnih informacijah portala so SŽ v teh dneh v Koper poslale zahtevek za povračilo škode. Ta znaša 1,7 milijona evrov. Na SŽ zahtevka oziroma odnosov s poslovnimi partnerji niso želeli komentirati, zahtevek pa naj bi temeljil med drugim na stroških, ki so jih utrpeli zaradi zaustavitve prometa in nedobavljenega tovora svojim poslovnim partnerjem.

O škodi so že pred dvema mesecema govorili tudi nekateri logisti. Slišati je bilo, da je v tej panogi tri dni ogromno časa. V koprski Luki so sicer potrdili, da so nekaj škodnih zahtevkov prejeli, a da so ti po njihovem neutemeljeni.

Dobri rezultati

Luka v zadnjem obdobju sicer dosega rekordne rezultate. Na ravni skupine je po nerevidiranih rezultatih v prvem letošnjem polletju izkazala dobra 102 milijona evrov čistih prihodkov od prodaje oz. 11 odstotkov več kot v prvem polletju 2015 ter 23,7 milijona evrov čistega dobička, kar je 21 odstotkov več kot v enakem obdobju lani. Da poslovni cilji Luke kljub julijski blokadi niso ogroženi, med drugim pričajo tudi nekateri spodbudni podatki o poletnem pretovoru na avtomobilskem terminalu.

Deli novico:

jlz |  21 .09. 2016 ob  13: 42
Vidim, da so brisali moj post. Ja, je bil predolg?!?
Škodo bo poravnana tako ali drugače, ne skrbeti. Skrbelo bi nas lahko kdo vse je ustvaril miljardne luknje, že izmerjene in naložene v davčnih oazah, med temi luknjami so tudi bančne, ki smo jih poravnali pa so šle za nagrade "monagerjev" za njihove bravate. To vas/nas, vso to skorumpirano vlado, pa z lisjakom Mesom na čelu - nič ne skrbi?
Vas skrbijo (kar zeleni ste od zavisti!) plače luških delavcev? Poskrbite za to, da bodo tudi vaše na nivoju dostojnega življenja, ne pa biti veseli, da se njim vzame. To je domet naše miselnosti, vsi minimalca, če ga imam jaz, ni treba meni zvišat - samo, da se njim zmanjša....
Lucija |  21 .09. 2016 ob  12: 46
ha,ha,ha.... za umret od smeha.... kako niso odgovorni? kdo pa je? kakšn višja sila...je bil potres ali cunami ali kaj?? Seveda so odgovorni. Tudi jaz sem kot delodalec odgovoren, če moja žaga odreže mojemu zaposlenemu prst, pa tudi če sem naredil vse in še več, da se to ne zgodi!! Oni pa so še podpirali revolucijo v luki... sedaj pa niso odgovorni? Kdo pa je odgovoren? Janez Janša?
@revizija ostali... |  21 .09. 2016 ob  11: 32
če bi bil čas dostave vagonov 6 ur, bi bilo super..včasih je tudi 3 ali 4 dni, ker SŽ namerno nagaja konkurenci (avstrijcem) in s tem dela poslovno škodo tudi Luki.(vprašati se je treba po čigavem navodilu, kajne gospoda ministri in prvi med vami)..Tako je bilo tudi po žledu, najprej svoje vlake, pol pa ostali, ne pa po vrstnem redu prihodov....In tako je še danes, da nekateri preusmerjajo vlake v TS, ali celo dlje...Sicer pa je vsem jasno, da je g.Mes pohitel z izračunom škode, za nagajat Luki....Saj vsi v logistiki vedo, da SŽ za lastne zamude še nobenemu ni plačala odškodnine in jo tudi ne bo..monopol pač....
Lojalnost |  21 .09. 2016 ob  10: 29
-1
ga. Žnidaršič ni bila lojalna SDH-ju. Zato mora sedaj po njihovem mnenju plačati nekakšno škodo. Lojalnost ali nelojalnost je plačljiva. DUTB en lep primer.
ibro |  21 .09. 2016 ob  08: 58
Placali bomo davkoplacevalci ! Prav bi bilo da placajo zaposleni ki so stavkali kljub temu da imajo redone in dobre dohodke in delovske pogodbe o zaposlitvi .
Bravo BOBO |  21 .09. 2016 ob  08: 02
-1
Pa očitno je da tem budalam od vlade ni jasno čemu je namenjen štrajk. Pa da jim razložimo. Štrajk se organizira zato, da se lastnika kapitala prepriča v resnosti zahtev, ki jih sindikat zahteva....latniku kapitala pa je na ta način, da se povzroča lastniku s štrajkom gospodarska škoda omogoča tudi temu oceno ali bo pristal na zahteve organizatorja štrajka - se dogovoril ali pa bo utrpel gospodarsko škodo in ne bo popustil... Seveda se tega tovariši komunjare niso učili..
BOBO |  20 .09. 2016 ob  22: 07
-2
Zakaj pa se dela štrajk , če ne zaradi škode. To je edini jezik , ki je razumljen vsakemu. Brez te škode , vlada dela po svoje , zato pa je tudi vlada kriva , ker nekoga prisili v ta korak. Sedaj pa se Cerar muza in hoče odškodnino , lepo te prosim. Naj bo tiho in dela z glavo , ker pa je nima , se grem stavit , da so v paci še bodoči štrajki.
kdo |  20 .09. 2016 ob  20: 23
bo plačal?! Je, že odločeno - menjava prve nadzornice, predsednika uprave in nižje za 30 % plače delavcem
SI MONA |  20 .09. 2016 ob  18: 35
Kdo pa bo plačal škodo ki nastaja vsa ta leta zaradi neizgradnje drugega tira ?
ha |  20 .09. 2016 ob  17: 52
Mene pa zanima kdaj bo SŽ plačala škodo za nedostavljene vagone v pristanišče med požarom, ki ga je sama zanetila? Ali je kdo odgovarjal, ko je SDS sindikalist g. Kmetič v 90 letih več kot en teden blokiral Luko s tem ko je ustavil vse vlake?
Strokovnjaki |  20 .09. 2016 ob  17: 41
Strokovnjaki na čelu z Jazbecem so imeli kakšno strategijo za izboljšave Luke KP. Je niso imeli - pametni, ki bi prepričalo obalni del prebivalstva. Strategija je bila usmerjena samo v eno smer.
Revizija |  20 .09. 2016 ob  17: 38
Za SŽ se je itaq vedlo, da bodo čimprej hoteli 'kaznovat' Luko...pa niti jim ne gre toliko za izpad posla kot pa užaljenost, ker je že leta proti Holdingu z njimi.... Predsednik uprave pa je itaq skompan z SDH-jem in političnim vrhom, tako, da SPET nobenega presenečenja.

Kot je znano so vse ladje prišle nazaj v Koper in niso bili oškodovani, samo so obrnile smer...in tudi ostale zamude so se nadoknadile..

Vprašajte raje železnice zakaj zadnji mesec vlaki zamujajo, od Sermina do Luke Koper je dostavni čas vagonov tudi do 6 ur...in to samo 1-2 km proge?
1