O SOČUTNEM STARŠEVSTVU TUDI V KOPRU: Pogovor s terapevtkama Andrejo Poljanec in Katjo Knez Steinbuch

Koper

V Ljubljani se bo konec tedna odvijal že 8. kongres Združenja zakonskih družinskih terapevtov Slovenije na temo "Otrok in mladostnik na prelomu novih spoznanj". Ob tej priložnosti smo k pogovoru povabili zakonski in družinski terapevtki dr. Andrejo Poljanec in Katjo Knez Steinbuch, ki trenutno v Kopru izvajata izobraževanja o sočutnem varstvu.

Katja Knez Steinbuch

Kaj sploh je sočutno varstvo?

Katja: Pred enim letom sva skupaj z Janjo Urbančič in Tino Jereb zasnovali projekt sočutnega varstva otrok, ki naj bi ozaveščal vse starše in strokovne delavce o sočutnem starševstvu in novih pristopih, tudi v različnih poklicih. V enem letu se je izobraževanj udeležilo čez 150 varušk, vzgojiteljic, psihologov, mamic in nekaj očkov, socialnih delavk in psihoterapevtov, ki delujejo na tem področju. Izobraževanje pa smo poleg Ljubljane izvedli tudi v Mariboru, trenutno pa ga izvajamo v Kopru, kjer se zelo dobro počutimo. Želimo si, da bi izobraževanja razširili tudi v ostale regije.

Andreja: Ob zelo pozitivnih odzivih slušateljev, smo zasnovali nadaljevalni tečaj, ki smo ga v Ljubljani ravnokar zaključili. Temeljni vidik so delavnice, ki pomagajo k razvoju prepoznavanja lastne notranjosti, odpuščanja ter razvoja primernih odzivov v odnosih z otroki in njihovimi starši.

Sočutno starševstvo kritiki včasih enačijo s permisivno vzgojo. Sta si ta pristopa res podobna?

Katja: Nikakor ne. Pri permisivni vzgoji so otroci v resnici zanemarjeni, osamljeni in spregledani. Pojem sočutno starševstvo pa opisuje predvsem sproščeno in toplo starševstvo, ki spodbuja meje in upošteva svetovno raziskana znanstvena dognanja (iz področja navezanosti in nevroznanosti). Govorimo o jasnih razmejitvah ter o tem, zakaj je za starše starševstvo kdaj težko, naporno in ne samo lepo, kot je večkrat idealizirano prikazano. Sočutno starševstvo spodbuja čustveni stik staršev s samimi sabo, kar pomeni, da prepoznavajo v sebi, zakaj jih kdaj otroška dejanja razjezijo ali spravijo v obup/bes in kaj se dogaja v njihovem telesu. Ko starši pridejo v stik s sabo in notranjimi občutki, lažje razumejo sebe in nato tudi vedenja otrok.

Andreja: Hitreje in natančneje kot uspemo prepoznati, kaj se v našem telesu dogaja ob otroku, še posebej v trenutkih, ko nismo sproščeni, bolj hitro se lahko pomirimo. Tako lažje začutimo, kaj se v njem dogaja, zakaj je neubogljiv, zakaj sitnari … Pogosto je le utrujen, naveličan, poln čustvenih vtisov, ki so se nabrali tekom dneva … Otrok namreč po naravi želi staršem dobro. Če "kljubuje", pomeni, da nekaj ni v redu. To stisko je treba raziskati. Pogosto se celo izkaže, da je problem v nas in ne v otroku.

Dr. Andreja Poljanec

V svojih predavanjih svarite tudi pred čustvenimi manipulacijami. Kako bi jih opisali, kdaj se zgodijo?

Katja: Lahko se zgodi hitro, že pri majhnih otrocih, ko starši izrečejo stavke, ki so jih velikokrat slišali že sami, kot npr.: "saj ni nič hudega", "fantki ne jokajo", "zakaj kompliciraš", "saj si že velik, ti lahko deliš svoje igračke", "ne izsiljuj", "hitro pospravi igračke, sicer bo mamica žalostna" … Ti stavki delujejo zelo nepomembno, a se lahko zarežejo v otrokov spomin, predvsem pa v občutek otroka zase: če ni nič hudega, ne čuti prav; če ne sme jokati, čustva niso dovoljena in niso v redu; če komplicira, so njegovi občutki pretirani ali napačni; če mora biti velik, mora hitro odrasti; če starši pravijo, da izsiljuje, je manipulator in ne čuti prav; če mora skrbeti za mamine občutke, lahko pozabi nase. To zadnje je morda še najbolj nevarno, ker se lahko razvijejo pravi toksični odnosi, kjer otroci vse počnejo le zato, da bi ugodili staršem (kar se lahko ironično kaže kasneje tudi v deviantnem vedenju, ali pa v t.i. "pridnih punčkah/fantkih"), kasneje pa v partnerskih odnosih tudi svojim najbližjim. In tam se hitro srečamo s pojmom t.i. odvisnih odnosov.

Andreja: Čustvena manipulacija je ogabna in zlorabljajoča metoda, ki se je včasih starši niti ne zavedajo. Na otrokovo notranjost ima izredno strupen vpliv, saj otroci nimajo zrelih mehanizmov, da bi jo prepoznali. Enostavno se jim zdi normalna. In to je problem, saj se vleče tudi naprej v odraslost. Bistveno težje jo je prepoznati kot telesno zlorabo, saj je bolj spretno zakrita. Šele v odraslosti prepoznamo, da je tak način življenja v odnosih izredno naporen in krivičen. Takrat se ji lahko odpovemo in se odločimo za iskrenost in ranljivost.

V izobraževanju se zavzemate tudi za ničelno toleranco do nasilja in proti kaznovanju?

Katja: Kljub temu, da je za marsikoga nasilje eden izmed efektivnih načinov, ki pri otroku naredi spremembo, s sabo prinaša dolgotrajne resne psihološke posledice. Starše spodbujamo, da spoznajo, zakaj avtoritarna vzgoja sproži spremembo pri otroku, in sicer zgolj zato, ker se njegovo telo prestraši do te mere, da spremeni vedenje le zato, ker ve, da bo sicer sledila kazen. Kar pomeni, da se njegovo delovanje spremeni zaradi negativne zunanje motivacije, ne pa zato, ker bi željo po spremembi začutil sam. V sočutnem starševstvu spodbujamo tudi to, da starši ne uporabljajo kazni, niti v čustvenem smislu groženj (npr. "če ne pobereš smeti, ostaneš doma"), pač pa vnaprejšnje dogovore in naravne posledice. Otrok, za katerega grdo rečemo, da starša "provocira", si pravzaprav želi njegove pozornosti in tega, da bi bil vključen v dogovore, zato še bolj potrebuje meje in starša, ki je njegov voditelj.

Andreja: Kaznovanje je za otroke ponižujoče, za odraslega pa je način izgubljanja lastnega dostojanstva. Otrokom pripadajo starši, ki verjamejo, da zmorejo otroku stvari glede delovanja sveta razložiti in jim pomagati pri razvoju določenih spretnosti na spoštljiv način. Gre za negotovost in strah staršev, da se brez kaznovanja otrok ne da dobro vzgojiti. Poslanstvo vidimo v izkoreninjanju zmotnega prepričanja in izgrajevanju vere v sočutno starševstvo in sočutno vzgojo v vzgojnih zavodih.

Deli novico:

Tinka |  05 .04. 2017 ob  14: 52
Hudo mi je, ko berem vaše komentarje..vse, kar iz njih lahko razberem je to, da ste zaradi načina vzgoje vaših staršev sami ostali čustveno ranjeni. Vzgoja otrok je proces rasti tudi za starše in ko se boste enkrat za spremembo zazrli vase, boste videli, da imate na svojem velepametnem podstrešju veliko za pospraviti. In takrat se bo začelo spreminjati tudi kaj drugega. Dokler boste pa samo vsevprek pljuvali čez vse in vsakega, bo pa stanje tako kot je.
janja |  04 .04. 2017 ob  19: 43
Ta zapis je kr neki. Razbere se, kot da bi starš moral stalno brskati po sebi, kaj je rekel otroku, česa mu ni, kako se je (on sam - starš) počutil, ko mu rekel nekaj tako neprimernega, kakšno travmo je v otroka zasadil s svojimi besedami... Razbere se, kot da je le od starša odvisna vsaka reakcija otroka. Kadar otrok kljubuje, je vzrok v staršu in ne v otroku (!)... Otrok si samo želi s staršem dogovarjati, pa mu zato kljubuje. Mislim...

Meni je bilo prav mučno brati. Če je namen tega zapisa, da bi se moral starš počutiti stahotno krivega; in nemočnega; in neusposobljenega... to najbrž ne bo težko doseči. Kot starš si že itak podvržen stalni samoanalizi, kaj ravnaš prav in v čem grešiš, tukaj pa potem tudi dokončno zveš, da si rojen luzer.
Zapis vsebuje pravo obilje naših vzgojno zgrešenih dejanj - in prav nobenega konkretnega nasveta KAKO RAVNATI!

"V sočutnem starševstvu spodbujamo tudi to, da starši ne uporabljajo kazni, niti v čustvenem smislu groženj (npr. "če ne pobereš smeti, ostaneš doma"), pač pa vnaprejšnje dogovore in naravne posledice."

Halo? Kakšne so to naravne posledice? Je to po principu: ne hodi ven brez bunde, ker se boš prehladil; otrok pa vseeno gre in se res prehladi? Je to naravna posledica?

Ali je zapis hudo pomanjkljiv ali pa je ta program totalno mimo.
Učitelj |  04 .04. 2017 ob  18: 30
@opazovalec, kdo pa je vzgojil te divjake ? Starši ! In ti isti starši ki niso sposobni poskrbet za svoje otroke hodijo v šolo grozit učiteljem in zahtevat pravice za gnoj ki so ga naredili.
Opazovalec |  04 .04. 2017 ob  17: 45
Ti dve psihološki kokoši bi bilo treba poslat v en razred poln divjih pubertetnikov, ki ne poslušajo nikogar, ki razbijajo, grozijo učiteljem in pretepajo šibkeše od sebe, ki pridejo v šolo z noži in bokserji, ki se nasnifajo sitetičnih drog in naj jih prevzgojijo s svojo sočutnostjo.
sama |  04 .04. 2017 ob  15: 27
jajca. potrebno bi jih bilo nonstop garbati in tepsti pa danes ne bi imeli raznoraznih cmerotov in podobnih zavoženih osebkov.
Dobro vidimo |  04 .04. 2017 ob  13: 44
10
kaj se dogaja z otroki, odkar v šolah ni več efektivne kazni in od kar imajo otroki samo pravice.....in da starši dejansko ne moremo več vzgajat svojih otrok, ker lahko sicer hitro končamo v zaporu zaradi nasilja!

BALE!!!!