Po poročilu, ki ga je pripravil dr. Janez Požar, preiskovalec pomorskih nesreč in incidentov, se je tragična delovna nesreča, v kateri je življenje izgubil 49-letni Bolgar, ki je kot IPS delavec opravljal delo na območju Luke Koper, zgodila zaradi več hujših kršitev s strani vseh vpletenih.
TAKO JE 49-LETNIK V LUKI IZGUBIL ŽIVLJENJE: Več hujših kršitev vseh udeleženih
Kronika
Konec julija lani je Ladja Elena Ve (na fotografiji zgoraj) iz brazilskega pristanišča Rio Grande pripeljala sojo. Po postanku v Benetkah je vplula v koprsko pristanišče z dobrimi 30.000 tonami sipkega tovora.
V drugi izmeni, ki je pričela delo ob 18. uri, so za izkrcavanje tovora bili določeni dva žerjavista in trije delavci na ladji – signalist, upravljavec mini nakladača in pomožni delavec za odstranjevanje ostankov tovora.
Po izjavah signalista, kateri bi moral usmerjati delo žerjavista, mu je bilo s strani delodajalca naročeno, da pospravi ostanke tovora na ladijskem krovu pri skladišču št. 5. Signalist naj bi pomožnemu delavcu naročil, da ga vsaj še dve uri ne bodo potrebovali, zato lahko počiva oz. za ta čas zapusti ladjo.
Pomožni IPS delavec, 49-letni bolgarski državljan, naj bi se po krmnem delu spustil v skladišče, kjer naj bi nekaj časa ročno odstranjeval tovor, potem pa odšel proti krmnemu delu skladišča. V trenutku nesreče niti upravljavec nakladača niti žerjavist nista mogla videti pomožnega delavca, niti naj ne bi imela informacije, da se nahaja v skladišču, izhaja iz poročila preiskave nesreče.
Zvočnih signalov Jovičić ni slišal pravočasno
Žerjav, ki ga je v času nesreče upravljal Mladen Jovičić, naj bi s prostim padom spustil osem ton težak grabilec po krmnem delu skladišča, kjer se je nahajal pomožni delavec, ki ga je grabilec pokopal pod seboj. Dogajanje naj bi opazil upravljavec nakladača, ki je z zvočnim signalom in preko radijske postaje poskušal Jovičića opozoriti, a prepozno.
Zaradi teže grabilca (približno 8 ton) je bil bolgarski delavec težje poškodovan, nudena mu je bila zdravniška pomoč, vendar je zaradi hudih notranjih poškodb v bolnišnici le-tem podlegel.
O nesreči so bili takoj obveščeni policisti, na kraj sta prišla tudi delovni inšpektor in preiskovalec pomorskih nesreč Janez Požar.
Zajemanje tovora v trenutku nesreče je Jovičić opravil brez asistence signalista
Žerjavist in signalist komunicirata preko vizualnih signalov. V primeru julijske nesreče naj žerjavist ne bi videl signalista, zato smo tako v Luko Koper kot preiskovalca nesreč Janeza Požarja vprašali, kakšna je splošna praksa – ali žerjavist, kljub temu da nima v vidnem polju signalista in ne vidi njegovih signalov, nadaljuje z delom oz. ali bi moral žerjavist v trenutku, ko ni videl signalista prenehati z delom?
Iz Luke namesto konkretnega odgovora - povabilo, da si ogledamo dokumente na spletnih straneh
"Prejšnji teden smo na spletnih straneh Ljubljanske borze objavili dva dokumenta, odločbo delovne inšpekcije in poročilo o preiskavi preiskovalca ladijskih nesreč. Oba dokumenta obravnavata tudi to vprašanje," so odgovorili iz Luke Koper.
Požar pa je bil v pojasnilu bolj konkreten: "Pravila pravijo, če žerjavist, ko grabi tovor, ne vidi kraja grabljenja tovora, ne sme delati brez signalista."
Požar je sicer v končnem poročilu (naslovnica zgoraj) ugotovil več hujših kršitev s strani vseh vpletenih in tudi Luke Koper
-
Neupoštevanje navodil s strani luško transportnega delavca, da njegova prisotnost v skladišču ni potrebna še vsaj dve uri in njegova samovolja, da se brez dovoljenja spusti v ladijsko skladišče;
-
O samovoljnem vstopu v ladijsko skladišče luško transportni delavec ni obvestil nikogar;
-
Opravljanje zajemanja tovora in njegovo razkladanje brez asistence signalista, kljub dejstvu, da se je zajemanje tovora opravljalo v delu skladišča, ki je bil v mrtvem kotu upravljavca obalnega dvigala;
-
Pomanjkljiva oz. neprimerna usposobljenost delavcev, zaposlenih pri izvajalcih pristaniških storitev iz varstva in zdravja pri delu za opravljanje dela na Terminalu sipki tovori;
-
Pomanjkanje medsebojnega obveščanja;
-
Pomanjkanje nadzora upravljavca terminala nad strokovno usposobljenostjo izvajalcev pristaniških storitev;
-
Navkljub veljavnim internim predpisom opravljanje pretovornih manipulacij na način, ki ni v skladu z njimi.
Policija po več kot 6 mesecih še vedno ni opravila preiskave do konca
Koprski policisti, kot nam je pojasnila tiskovna predstavnica Policijske uprave Koper Anita Leskovec, preiskave nesreče še niso zaključili.
Kako je Matić poskusil zaščititi Jovičića?
V Luki so nedolgo po dogodku, v katerega je bil kot žerjavist vpleten sindikalist Mladen Jovičić, odpovedali pogodbo o zaposlitvi in z njim sklenili novo. Uradno so ga prezaposlili na drugo delovno mesto skladiščnika, po navedbah pa naj bi ga s tem manevrom v resnici rešili pred morebitno krivdno odpovedjo. Kršitve, ki bi mu jih dokazali na podlagi preiskave nesreče, bi namreč storil na podlagi pogodbe o zaposlitvi, ki ne velja več.
Kljub temu poskusu bivše uprave, pa je Jovičić pred vročitvijo odpovedi delovnega razmerja.
Ampak, ker je pač tujec in, ker je nekdo, ki bi moral nositi odgovornost očitno dobro zaščiten je pač tako.
Žal mi je za umrlega v nesreči, kakorkoli, življenje je življenje, ne glede na barvo kože, itd ....
signalist: ni ga bilo
upravljalec dvigala: dela na slepo
upravljalec mini bagra: dela kot se dogovori z upravljalcem dvigala
pokojni delavec: gre zastonj delati v ladijsko skladišče in pri tem umre
Jovicic gor ali dol, Odgovornost bi moral prevzeti Matic uprava, oni pa so se se hvalisali, kako so zaceli z resevanje IPSovcev.
Malo morgen.