AVTORSKE PRAVICE ŠTUDENTOV: Mentor je uporabil moje podatke, pa nič vprašal

Koper

Na temo zaščite avtorskih pravic študentom so včeraj v organizaciji Študentske organizacije na Primorskem in Primorskega svetovalnega središča debatirali v Centru mladih Koper. ŠOUP namreč med prioritete svojega delovanja uvršča skrb za pravice študentov, kakovost in pogoje študija, zato so na posvet povabili strokovnjake, ki so poskušali odgovoriti na različna vprašanja, ki se študentom lahko porajajo ob pripravi različnih študijskih del.

Ali je diploma avtorsko delo, je neprimerna uporaba podatkov iz diplomske naloge že lahko plagiat, kdaj gre za plagiat? Ali lahko mentor podatke, pridobljene v diplomski nalogi študenta, uporabi za druge raziskave, v kakšni meri in pod kakšnimi pogoji? Kakšni so ukrepi za eno in drugo stran, kdo je odgovoren in kdo zadevo nadzira iz ene in druge strani? Vse to so vprašanja, na katera so sogovorniki iskali odgovore na posvetu, ki se je tematike plagiatorstva v znanosti in na visokošolskem nivoju tokrat loteval tudi in predvsem z druge plati – zaščite študenta.

Svojo zgodbo je na posvetu predstavil diplomant Matej Kleva (na fotografiji desno).

Znano je namreč, da plagiatorstvo v Sloveniji postaja vse večji problem, univerze pa po mnenju ŠOUP-a premalo pozornosti namenjajo tej temi, predvsem na točki, ko mentor oziroma profesor neprimerno uporabi podatke študijskega dela študenta. Eno takih zgodb je na posvetu predstavil diplomant kineziologije na FAMNIT-u, Matej Kleva, ki je podatke za empirični del svoje diplomske naloge sicer pod vodstvom in z usmerjanjem mentorja pridobil sam, nato pa čez eno leto po naključju ugotovil, da so ti podatki uporabljeni v enem izmed mentorjevih znanstvenih člankov.

"Zmotilo me je, da me ni o tem nihče obvestil, kljub temu da sem v diplomsko nalogo vložil veliko truda," je ob tem poudaril Kleva. Ob tem se je diplomant vprašal še, zakaj podpišemo izjavo k oddaji diplome, če potem prihaja do takih primerov. "Pa ne podpišimo in bo to last fakultete," je dodal.

Soavtorstvo določa zakon

Da gre za žgočo temo, se je strinjala magistrica Katarina Krapež iz Fakultete za management. Kot je pojasnila, soavtorstvo pri znanstvenih delih določa zakon, mentorstvo pa interni pravilniki posameznih fakultet. "Člani akademske skupnosti se moramo tem, do kje naj gremo kot mentorji, več pogovarjati," meni pravnica, ki pa je za konkretni primer povedala, da bi moral po njenem mnenju avtor članka, torej mentor, ustrezno navajati vir, iz katerega je črpal podatke.

"Če mentor presodi, da se podatki lahko razširijo v znanstveni članek, mora študenta ob tem povabiti k soavtorstvu, če študent to zavrne, gre za citiranje," pa je pojaasnil dr. Boštjan Šimunič z Znanstveno raziskovalnega središča UP. Pri tem je poudaril še en vidik tovrstnih dogodkov, in sicer tekme znanstvenih sodelavcev za točke. Če ne bi bilo tega, se to ne bi dogajalo, je prepričan.

In medtem ko so sankcije za študente, ki se poslužijo plagiatorstva, določene in stroge - od odvzema diplome do izključitve z univerze - so te na strani profesorjev po mnenju sogovornikov premalo urejene. Magister Primož Turk s Fakultete za management je pri tem izpostavil vprašanje, kako je možno, da do tega sploh prihaja. Po njegovem mnenju so študenti izgubili smisel študija, vsaj z vidika prehoda s študija na delovno mesto. Če študenti ne vidijo smisla študija, pisanja seminarskih nalog, pripravljanja na izpit, vrhunske diplomske naloge, so jim po njegovem mnenju pri tem dolžni pomagati profesorji.

So smisel izgubili tudi profesorji?

A tudi ti so lahko izgubili svoj smisel, saj raziskujejo, da bi objavili članke in dobili točke, ki jih potrebujejo za opravljanje svojega poklica ali pa raziskujejo, da bodo dobili nek projekt. To je po Turkovem mnenju simptom, ki kaže na težave na univerzi. Da je humanistični motiv zamenjal ekonomski, je pri tem zakjučila moderatorka posveta Barbara Kramžar s Primorsko svetovalnega središča v Kopru.

Deli novico:

Kr neki |  27 .10. 2015 ob  17: 09
Namesto te brezvezne diplomske, bi raje določili daljšo prakso in to vsako leto! pa spodbujali podjetja, tudi s sofinanciranjem k sprejemu študentov na recimo polletno prakso. Taki študenti bi končali šolo izučeni za nekaj, pa še na kurikulumu bi lahko navedli da imajo npr. leto in pol ali dve izkušenj. Ne bi se več vpisovali na faks za status, da lahko delajo prek študenta in podjetja ne bi več toliko izkoriščala študentsko delo.
siviljin |  27 .10. 2015 ob  16: 08
magisterij je bil plagiat pa so ga navkljub priznali
@fora je v tem |  27 .10. 2015 ob  15: 22
Problem je, da takšni, kot si sama, so nasploh sprejeti v katerikoli študij. To pomeni, da je naše visokošolstvo totalno na psu. Očitno je namreč, da z nerazumevanjem znanstvenega aparata, ki je osnova vsakega strokovnega ali znanstvenega dela, tako rekoč poštevanka, nisi pripravljena niti za srednješolski študij, kaj šele za fakultetno ali univerzitetno udejstvovanje. Na žalost si s svojo ignoranco odraz slovenskega visokošolskega prostora.
fora je v tem |  27 .10. 2015 ob  13: 43
-1
da določena pravila za pisanje seminarskih/diplomskih nalog so skoraj nesmiselna, sploh pravila o citiranju. Enkrat sem delala seminarsko kjer je bil material samo ena knjiga, in glede na pravila citiranja, 15% končnega dela je bilo samo navajanje citiranega materiala - ki je bila vsakič ena in ista knjiga. In kadar sem vprašala ali lahko samo označim z indeksom in navedem vse podatke v nogi dokumenta (zato ker ponavljanje ene in iste knjige, 4x na stran je postajalo že neestetsko, mi je bilo rečeno, da tega ne smem storiti.
marušič |  27 .10. 2015 ob  13: 06
podpre vsakega, ki je proti radotu, tudi še takega plagiatorja kot je Š.......Stvari so šele čez mejo dopustnega.
@Diplom |  27 .10. 2015 ob  09: 22
Vsaka diploma ima nekaj procentov plagiatorstva. Je pač dovoljeno le določeno število %.
Diplom |  27 .10. 2015 ob  08: 33
Po moje 80 % vseh napisanih diplom ima vsaj dolocen odstotek plagiata. Diploma je kar nekaj, obsezna seminarska naloga, ki je potrebna da zakljucis na simbolicen nacin studij... Ce si opravil celoten studij uspesno, ne vem cemu napisat daljso seminarsko nalogo.