Stališče bodočega ministra hladen tuš za Luko Koper

Luka Koper se pripravlja na pospešen investicijski ciklus, ki bo bistveno povečal zmožnost pretovora v pristanišču. A vse bo zaman, če tega tovora ne bo mogoče odpremiti na zaledne trge. Drugi tir je iz tega vidika nujno potreben, a je kandidat za ministra za infrastrukturo Peter Gašperšič že napovedal, da to zanj ni prioritetni projekt. 

"Stališča kandidata za ministra za infrastrukturo Petra Gašperšiča poznamo zgolj posredno iz medijev, zato jih težko komentiramo. Morali bi poznati njegove argumente in dodatna pojasnila. Smo bili pa presenečeni nad izjavo glede drugega tira, saj je znano, da bo kapaciteta sedanje enotirne povezave med Koprom in Divačo dosegla zgornjo mejo zmogljivosti že okoli leta 2018. V kolikor do tedaj ne bomo poiskali dolgoročne rešitve, se bodo blagovni tokovi bodisi preusmerili na ceste, kar ne more biti v interesu države, še bolj verjetno pa v druga pristanišča. Skratka, koprsko pristanišče, ki večinoma servisira trge srednje Evrope, potrebuje za svojo rast zmogljivo in učinkovito železniško povezavo. To od nas pričakujejo tudi poslovni partnerji, ki podrobno spremljajo potek projekta drugi tir," so zapisali v Luki Koper.

Hladen tuš so včeraj doživeli v koprskem pristanišču, potem ko so slišali zagovor bodočega ministra za infrastrukturo v državnem zboru. Ta je dejal, da se mu drugi tir med Divačo in Koprom ne zdi prioriteten projekt, to pa je izjavil le nekaj dni potem, ko so v Luki Koper predstavili svoje rezultate in trende povečanja pretovora. Z enakomerno rastjo, ki je predvidena v strategiji 20142020 bi Luka Koper bila v škripcih že leta 2018, saj bi na podlagi svojega vlaganja v poglabljanje, podaljšanje pomolov in izgradnjo novih operativnih površin uspela pretovoriti bistveno več kot danes, vendar bi se zataknilo pri odpremi tovora.

Dragomir Matič

Z menjavo vlad so se menjevala tudi stališče glede drugega tira

En tir med Divačo in Koprom bi dosegel polno obremenitev in dejstvo, da prave alternative ni, je prižgal rdečo luč tudi pri vodstvu družbe. Predsednik uprave Dragomir Matič je minuli teden dejal, da nameravajo v naslednjih šestih letih vložiti 240 milijonov evrov, kar pomeni, da bi vsako leto bilo za 40 milijonov investicij. Čeprav tega ni želel neposredno povedati, pa je zelo elokventno dal vedeti, da tudi sami nekoliko zavirajo pri vlaganjih in večanju kapacitete pretovora, saj brez povezave z zaledjem vse skupaj nima pravega smisla.

Drugi tir med Divačo in Koprom je dolga desetletja stara zgodba. Prvič so ga omenjali že v sedemdesetih letih, vizionarsko so vedeli, da bo en tir v sedanjem stanju kmalu enostavno premalo. Postavljene so bile smernice, izračunana ekonomika projekta, vendar se je na koncu venomer ustavilo. Gre za veliki investicijski projekt, njegovo vrednost ocenjujejo vse od 700 milijonov pa do poldruge milijarde evrov. Ponavadi so takšni projekti državnega pomena in opredeljeni v strategijah razvoja, naprej pa jih pelje vsaka vlada, ne glede na bravo. Drugi tir pa ima pri tem veliko nesrečo, saj je postal dnevna politična tema, vsaka vlada oziroma vsak pristojni minister pa ima za ta projekt svoje mnenje. Študije se opravljajo vedno znova, vedno nove so cenitve in vedno nove alternative.

Jože P. Damijan

Strokovnjaki prepričani, da je drugi tir nuja

Ekonomist Jože P. Damijan, ki je proučil vse scenarije, vezane na drugi tir, je prišel do ugotovitve, da je ta nujen za razvoj. "Naredili smo študijo o tem, kaj bi v dolgoročnih terminih, to je do leta 2030 ali do leta 2040, pomenil drugi tir, kaj bi pomenil status quo, se pravi, da ne bi naredili nič, in kaj bi pomenila zamisel, da bi se navezali na Trst in od tam pošiljali blago na zaledne trge. Jasno bi v tem primeru del zaslužka prepustili Italijanom," je pojasnil avtor študije o dinamiki transportnih tokov, ekonomist Jože P. Damijan. "Pri tem smo upoštevali tri scenarije. Tistega bolj pesimističnega, kjer bo rast zaradi nadaljevanja gospodarske stagnacije minimalna, tistega zelo optimističnega, če bi se evroobmočje v kratkem rešilo krize, in tistega najbolj realnega, kjer se pričakuje neko gospodarsko okrevanje, vendar zmerno. Pri vseh treh kombinacijah je zaključek eden. Slovenija mora zgraditi drugi tir."

"Če gledamo ceno za državo na neto tonski kilometer, je avtocesta petkrat dražja od železnice. Da ne govorimo o multiplikativnem učinku, ki bi ga investicija v drugi tir imela na gospodarstvo, saj bi bil izračunan količnik enak 1. Najslabše za državo pa bi vsekakor bilo, da bi ohranila status quo, se pravi, da ne bi storila ničesar," je še pojasnil Damijan.

Infrastrukturni minister v odhodu, Samo Omerzel, je kot rešitev ponudil tudi posodobitev prvega tira in izgradnjo izogibališč, kar bi omogočilo nekoliko večji pretovor, a še vedno gre za začasno rešitev, ki bi v nekaj letih ponovno potrebovala nadgradnjo. 

Deli novico:

kuzla |  20 .09. 2014 ob  13: 40
Res je Marjo, zakaj je to hladen tuš samo za eno firmo? Kaj vse druge firme, ki delamo v tem pristanišču sploh ne obstajamo la kako?
Marjo |  20 .09. 2014 ob  12: 12
Ko so nas leta 1991 zaslepili in smo slepo verjeli vsem takrat na oblasti, se nam niti sanjalo ni kaj so pravzaprav naredili s privatizacijo. Vsa podjetja, ki so bila v JAVNI lasti so nenadoma postala DRŽAVNA last, kar še ne bi bilo hujšega, če ne bi prav te firme postale DELNIŠKE DRUŽBE! Delniška družba pa se že po definiciji vmešča v PRIVATNI sektor.

Do tu še ne bi bilo nič čudnega ali pa napačnega, če vse vlade do sedaj, vključno s tisto, ki je uzakonila privatizacijo, ne bi kot slepe kure ignorirale zaščitne zakone prav teh podjetij. Vse malo bolj 'resne' države v EU imajo namreč zaščitne zakone za strateške državne firme. To so večinoma pošte, telekomi, pristanišča in letališča in še kakšna tovarna, ki je strateškega pomena za nacijo.

Pa gremo naprej.
Javno podjetje Luka Koper je postala delniška družba. Pri tem je zastrašujoče kako slepi smo bili, saj so nam pred nosom pokradli NAŠO lastnino. Vedeti morate namreč, da je javna firma popolnoma nekaj drugega kot državna, to moram poudarit. No, že leta sedaj deluje delniška družba na področju pristanišča, ki preklada in skladišči blago. Ta firma ima tudi podeljeno koncesijo za upravljanje s pristaniščem. Kar pa še ne pomeni, da mora delovati tako kot deluje sedaj... ampak o tem kasneje.
Sprašujem se namreč o nečem temljenem. To, da je delniški družbi interes v prvi vrsti kapital oziroma dobiček je jasna stvar. Da je večinski lastnik delniške družbe Luka Koper država, je tudi jasno. Zato pa ni jasno kako je možno, da lastni gospodar, lastnik ne razume kaj njegova firma potrebuje?!? Kakšno je to vodstvo neke delniške družbe, ki v vseh teh letih ne prepriča gospodarja kaj je nujno potrebno? Kje je potem interes? Večja je namreč pretočnost pristanišča, večji je dobiček...

Delniška družba Luka Koper je samo eden od dejavnikov v pristanišču. Na vsako pristanišče na svetu je vezanih cel kup služb; od vseh mogočih državnih organov, do vsakega najmanjšega v pristaniškem sistemu. Najbolj pomemben segment zavzemajo pomorski agenti, ki pripeljejo ladje. Nakar so tu špediterji, ki priskrbijo, da se na te ladje oziroma iz njih prekrca blago. Da ne naštevam še vse ostale, ki so enakopravno pomembni, vsi skupaj pa po definiciji pravega pristanišča, tvorijo PRISTANIŠKO SKUPNOST. Ta skupnost je EDINI pogoj, da se vsi znotraj pristaniškega sistema zmenijo o procesih. Taka skupnost ima tudi veliko moč pri pogajanjih, saj so v njej tudi državni organi.

V našem pristanišču pa te skupnosti nimamo. Edino podjetje, ki ima vso oblast in deluje brez skupnostnega dogovora je pri nas Luka Koper d.d. Kot vidimo ji ne uspeva več tako kot so si zamislili pred leti. Lastni gospodar se ne pogovarja s svojo strateško firmo. Vodstvo pa ne zna pokazati ali dopovedati gospodarju kar bi moralo. Vhod v pristanišče je tak, da se nam smeji po Evrope. Vedno več je nepravilnosti in kompliciranja...Da bo mera polna pa so se že leta začeli kopičiti razni birokrati tako kot povsod drugod in se med seboj sploh ne znajo pogovarjati. Vsi se menijo tako kot bi mačke se vrtele okoli vrele kaše. Nihče ne reče bobu bob.

Margaet Thacher je privatizirala vsa pristanišča v Veliki Britaniji. Sedaj pa imajo celo štalo, ker so pristanišča postala bolj neučinkovita kot so bila. Iščejo možnosti in počasi tudi udejanjajo strategije, ki vračajo sama pristanišča v JAVNO dobro. Na njih pa pristaniške skupnosti izbirajo koncesionarje, privatne firme. Vsaka opravlja svojo nalogo v pristaniškem sistemu..

Meditate gente, meditate!
Škavacera |  18 .09. 2014 ob  20: 49
Naj živi Neodvisna Primorska
Kacijola |  18 .09. 2014 ob  20: 48
Primorci potrebna bo vstajain dokončno za vedno odjebat žabarijo, pa naj si jebejo mater v močvirju.
svet pomagavka |  17 .09. 2014 ob  18: 54
junak si torej takrat ko javno priznaš da si proti razvoju ... ke merda
ma ja |  17 .09. 2014 ob  18: 52
A zdej je pa kul če smo proti razvoju? Pa ni čudno da smo v totalnem bankrotu! Misel: ker ne laže, je dober - katastrofa!!!
SVETI JURIJ |  17 .09. 2014 ob  18: 06
končno se je našel junak, ki je pošteno povedal česar ne bo naredil.
deloindom |  17 .09. 2014 ob  17: 52
edini minister ki pove kar je res, drugi so samo govorili kar je ljudem všeč, naredili pa nič. bravo minister
@ |  17 .09. 2014 ob  16: 52
-1
drugič pazite koga volite, se maščuje...
Pomidor |  17 .09. 2014 ob  16: 04
Če misli tak minister ostat v vladi in v kolikor Cerar ne bo poslušal ljudstva ter ravnal v prid državi, predlagam stavko.
bodoči minister |  17 .09. 2014 ob  15: 54
je povedal resnico katera ima namen šokirati,
saj so do sedaj vsi ministri govorili o 2.tiru s figo v žepu,
Bodoči minister je povedal bobu bob ,
če se bomo - bodo pristojni zganili, bomo imeli drugi tir v 3 letih.
@ike | danes ob 14:23  |  17 .09. 2014 ob  15: 32
-1
Martin Krpan je šel v dunaj Brdavsu odsekat glavo. Sedaj ni potrebno, da gre na Dunaj, ker tam Brdavsa ni več. Bo moral v Ljubljano in tam odsekati Brdavsovo glavo, ki zavira razvoj prometa preko Kopra.
1