STEČAJ ADRIE AIRWAYS EDINI MOŽEN SCENARIJ: Zaposleni so nestrpni, vladni načrt zanje vprašljiv

Slovenija

Edini možen scenarij za Adrio Airways je stečaj, saj država v podjetje s tem lastnikom in v takšnem finančnem stanju ne bo vlagala oz. vstopala, je po današnji seji vlade povedal gospodarski minister Zdravko Počivalšek. Po stečaju je kot možnost za ohranitev letalske povezanosti Slovenije s svetom izpostavil tudi ustanovitev nove družbe. Ohranitev Adrie Airways s kompetentnim in odgovornim vodenjem bi bila najcenejša rešitev, pa menijo zaposleni v letalskem prevozniku. Načrt s subvencioniranjem nekaterih linij je po njihovem mnenju zelo vprašljiv, tudi ustanovitev nove Adrie se jim ne zdi smiselna, saj bi bila brez slotov na letališčih in potrebnih spričeval.

Počivalšek je poudaril, da je Adria za slovensko gospodarstvo in turizem pomembno podjetje, zato državi ni vseeno, kaj se z njo dogaja. A možnosti države so zaradi dokapitalizacij v preteklosti in zasebnega lastništva omejene, je spomnil. Po njegovih zagotovilih so se na gospodarskem in infrastrukturnem ministrstvu od pomladi dalje trudili, da bi prevozniku pomagali, a so od nemških lastnikov zahtevali vzdržen poslovni načrt, ki bi lahko bil temelj za kakršnokoli obliko pomoči.

Počivalšek je ob tem spet okrcal "neodgovornega" lastnika in vodstvo podjetja, saj Adria še vedno ni objavila revidiranega finančnega izkaza za lani. Kljub temu sta v zadnjih dneh DUTB in SDH opravila podrobno analizo stanja na podlagi razpoložljivih podatkov. Državni upravljavci premoženja so ugotovili, da je finančna luknja bistveno večja od pričakovane, izredno slabo stanje pa kaže tudi na slabo korporativno upravljanje.

Vlada je tako še poudarila, da pri obstoječem lastniku ne namerava v prevoznika vložiti niti centa, pri tako visokem dolgu pa država ne namerava v podjetje vlagati ali vstopati niti na osnovi številk. "S tem bi namreč prevzeli visok dolg, lastniku pa omogočili, da se izogne vsej odgovornosti za nastali položaj. To bi bilo neodgovorno do državljanov in proračuna," je bil jasen minister. Za to, da bi Adria spet začela vsaj približno normalno poslovati, bi bilo potrebnih 28 milijonov evrov, je dodal. Edini možen scenarij je tako stečaj, je nadaljeval Počivalšek.

V tem primeru pa sta možnosti dve. Prva je, da trg uredi položaj po načelu ponudbe in povpraševanja, a trajalo bo kar nekaj mesecev, da se povezave vzpostavijo in ni nujno, da bo v korist našega gospodarstva, je pojasnil minister. Po njegovi oceni na podlagi pogovorov z Lufthanso in Fraportom bi lahko obnovili približno polovico Adrijinih linij.

Druga pot pa je ustanovitev novega podjetja, kar bi naredila država. To možnost vlada proučuje, saj bi se tako po Počivalškovem mnenju lažje in bolje vzpostavile povezave z evropskimi mesti. Odločitev naj bi vlada sprejela v kratkem, a tudi takšna operacija bo trajala nekaj mesecev.

Pridobivanje potrebnih dovoljenj bi po ministrovih besedah trajalo od tri do šest mesecev, ob "idealnem scenariju" tudi manj, bi bilo pa to možno le ob trdnem dogovoru z Lufthanso. Najprej je treba narediti poslovni načrt in ga z Lufthanso tudi uskladiti, je dodal. V Lufhtansi so za STA na s tem povezana vprašanja odgovorili le, da "medijskih špekulacij ne bodo komentirali".

Počivalšek je medtem povedal, da je Lufthansa "na prvem razgovoru izrazila pripravljenost sodelovati, tudi če bomo šli po drugi poti (z ustanovitvijo nove družbe, op. p.), sicer ne lastniško, ampak v povezovalnem smislu". Dodal je, da je bila Adria v zadnjem obdobju močna pri povezovanju Balkana z Ljubljano in nato z evropskimi letališči. "Gre za pomembno število potnikov, za katero so zainteresirani ostali prevozniki," je navedel.

Pri ustanovitvi nove družbe se je po njegovih besedah treba proučiti, koliko bi država letno morala v družbo vložiti - ministrstvo ocenjuje, da med štiri in pet milijonov evrov -, ter imeti politični konsenz. Odločitev bo sprejeta razmeroma hitro, pravi Počivalšek, razpravo bodo nadaljevali v tem tednu na seji vlade, ko naj bi bil v vladni obravnavi tudi predlog novele zakona o letalstvu, ki bi omogočila subvencioniranje nekaterih za državo pomembnih linij.

Kot so v sporočilu ob današnjem odločanju vlade o možnih nadaljnjih korakih glede letalskega prevoznika zapisali zaposleni, z nestrpnostjo čakajo odločitev vlade. "Prepričali smo vodstvo 4K, da se odreče podjetju, z dobavitelji smo se dogovorili za znaten odpis dolgov in njihovo dolgoročno refinanciranje, se pogovarjali z novimi investitorji, našli podjetje, ki se ukvarja samo s prestrukturiranji letalskih prevoznikov. Lufthansa si še naprej želi biti partner Adrie," so navedli v sporočilu, ki ga je posredoval pilot pri Adrii Airways Primož Jovanović.

Ocenjujejo, da je vladni načrt, da bi subvencionirala nekatere za državo pomembne linije z Brnika, zelo vprašljiv. "Možnost, da bi Evropska komisija dovolila izvajanje linij obvezne javne službe z Brnika je majhna. Take linije se navadno uporabljajo za povezovanje odročnih pokrajin z vozlišči in ostalimi večjimi centri. Res je, da se take subvencije lahko uporabljajo tudi za nekatere linije, ki so za državo pomembne in ki niso komercialno donosne, vendar je za dokazovanje upravičenosti teh linij potrebno izdelati natančne študije, pa še to bi bila po naših podatkih odobritve deležna kvečjemu ena linija, in ne kar set linij," so zapisali.

Tudi če bi država uspela prepričati Evropsko komisijo o upravičenosti teh subvencioniranih linij, pa bi bilo za to vsako leto treba odšteti milijone evrov, dodajajo.

Ideja o ustanovitvi nove Adrie po mnenju zaposlenih v tem trenutku tudi ni smiselna, kajti novo podjetje ne bi pridobilo ugodnih slotov na letališčih (termini, ki jih letalski prevoznik zakupi na letališčih, kamor leti), saj da bi trenutne slote v primeru stečaja Adrie takoj kupile druge letalske družbe. Poleg tega pridobivanje potrebnih spričeval (IATA, AOC, CARA, IOSA, Star Alliance) traja leta, vse to pa obstoječa Adria že ima, dodajo.

"Po prepričanju zaposlenih je ohranitev Adrie s kompetentnim in odgovornim vodenjem najcenejša rešitev. Premier Šarec je dejal, da Adrii s tem vodstvom ne bo pomagal. Sedaj lahko namesto nemškemu vodstvu pomaga slovenskemu podjetju, povezljivosti, gospodarstvu in turizmu v Sloveniji," so sklenili.

Agencija za civilno letalstvo je medtem danes Adrii Airways izdala ustno odločbo, da ji od danes od 12. ure prepoveduje izvajanje letalskih operacij z letalom bombardier CRJ 900 (z registrsko oznako S5-AAK). Razlog za odločbo je odpoved najemne pogodbe s strani najemodajalca in posledično izbrisa najemnika Adrie Airways iz Registra zrakoplovov RS kot uporabnika navedenih letal, so sporočili iz agencije.

Kot poroča časnik Finance, je tudi za to letalo odpoved najemniške pogodbe poslal lastnik AeroCentury, ki je Adrii zaplenil že kar nekaj letal. Adria ima uradno zdaj na voljo še pet bombardierjev in štiri saabe, od tega so trije pokvarjeni, eden pa je v Luganu, navaja časnik.

Komentiraj

Za komentiranje je potrebna  Prijava  oz.  Registracija
vseved |  01 .10. 2019 ob  11: 11
Katere so za državo pomembne linije? Priština, Podgorica, Sarajevo?