V KAKŠNEM MORJU SE KOPAMO? Monitoring razkril stanje

Obala

Na podlagi podatkov ekološkega in kemijskega monitoringa lahko rečemo, da je slovensko morje v relativno dobrem stanju, je pa še vedno prisoten problem s povišanimi koncentracijami tributil kositrovih spojin, ki so se v preteklosti uporabljale pri ladijskih premazih, ocenjuje Elizabeta Gabrijelčič iz Arsa.

Redni državni monitoring morja, ki ga opravijo na Agenciji RS za okolje (Arso), vključuje spremljanje kemijskega in ekološkega stanja. Pri prvem vrednotijo 45 različnih strupenih snovi, za katere so na evropski ravni določene mejne vrednosti, v sklopu ekološkega stanja pa merijo še 35 drugih onesnaževal, ki so v slovenskem prostoru poznane kot relevantne za vodno okolje, je za STA pojasnila Gabrijelčičeva.

Tributil kositrove spojine sodijo v skupino organokositrovih spojin, ki so se v preteklosti sistemsko uporabljale v premazih za zaščito plovil, in so zelo učinkoviti biocidi in zato hkrati tudi zelo škodljivi za morske organizme, saj se iz ladijskega trupa počasi izpirajo, prehajajo v vodno okolje in nazadnje nalagajo v sedimentu. Tam se pred razgradnjo lahko ohranijo tudi daljši čas.

Te spojine že nekaj let prepovedane

Gre sicer za breme iz preteklosti, saj so te spojine že nekaj let prepovedane, čeprav Gabrijelčičeva dopušča možnost, da se jih da še vedno dobiti na črnem trgu. Tributil kositrove spojine se je sicer uporabljalo tudi v druge namene, npr. za zaščito tekstila pred plesnijo med prevozi na daljše razdalje, zato so danes tudi komunalne odpadne vode možen manjši vir onesnaževanja.

Na Arsu zdaj primerjajo svoje podatki s podatki sosedov, saj gre za težavo, ki pesti tudi Italijo in Hrvaško, na podlago medsebojnega sodelovanja pa se nadejajo tudi oblikovanja predloga za skupno reševanje problema, dodaja strokovnjakinja.

Sicer pa v slovenskem prostoru tudi že implementiramo t. i. okvirno direktivo o morski strategiji, ki pri meritvah namesto zgolj na obalnem območju daje poudarek celotnemu morju, na tej podlagi pa bodo sprejeli tudi načrt upravljanja z morskim okoljem.

Nevarnost vnašanja tujerodnih vrst

Glede vpliva ladijskega prometa je Gabrijelčičeva izpostavila potencialno obremenitev oz. nevarnost vnašanja tujerodnih vrst preko balastnih voda. V koprskem pristanišču se tovor sicer v glavnem raztovarja, medtem ko ladje balastne vode izpustijo v primeru natovarjanja, tako da zadeva ni toliko problematična.

Drži pa, da ladijski promet povzroča dvigovanje sedimenta, s čimer v vodni stolpec lahko pridejo razne strupene snovi, samo dvigovanje sedimenta pa je problematično tudi zaradi bentonških združb, tj. organizmov, ki tam živijo. Z ladijskim prometom pa nenazadnje prihaja do poglabljanja plovnih poti in posledično poškodb morskega dna, pa tudi podvodnega hrupa.

Slednjega še niso ovrednotili, prve meritve pa so "pokazale, da imamo v Tržaškem zalivu dokaj visoke ravni kontinuiranega podvodnega hrupa," to pa lahko vpliva tudi na vedenje morskih organizmov. Potencialno dodatno obremenitev pa lahko predstavljajo tudi ladijski odpadki, pri čemer so bolj kot tovorne lahko problematične potniške ladje.

Zamisli o umestitvi plinskih terminalov

Glede še ne povsem pokopanih zamisli o umestitvi plinskih terminalov, pa čeprav kopenskih, v sosednji Furlaniji - Julijski krajini pa Gabrijelčičeva opozarja, da bi predvsem promet tankerjev lahko v večji meri povzročal novo poglabljanje morskega dna, iz sedimenta pa bi v vodni stolpec lahko spet prišle strupene snovi, od organokositrovih spojin do živega srebra.

Nenazadnje pa tovrstna infrastruktura degradira morsko okolje, degradirano okolje, v katerem se domorodni organizmi ne znajdejo najbolje, pa je precej bolj ranljivo in privlačno za naselitev tujerodnih vrst, dodaja Gabrijelčičeva.

Deli novico:

Miha |  16 .05. 2017 ob  09: 42
To je eno. Drugo pa je preoranost morskega dna s kočarjenjem v preteklosti. Morskega življa niso uničili ne forešti, in ne ladje luke Koper pa tudi ne sidra bark. Sedaj bi pa jokali in iskali krivce.
NEMORALNI |  15 .05. 2017 ob  12: 13
Rektor ki mu je dokazano da laze mora takoj ODSTOPIT
gente di mare |  15 .05. 2017 ob  10: 46
Če je zdaj umazano morje kaj bo šele poleti ko pridejo forešti namakat svoje riti k nam in pol še onasnažujejo obalo ker njim je odveč nest smeti sabo
benji |  15 .05. 2017 ob  08: 39
Drugi tir, več prometa v luki, večje onesnaževanje morja in razvoj obalnega turizma. Ali gre to skupaj?
Geza |  15 .05. 2017 ob  08: 03
Prihodi tovornih ladj v luko in turisticnih so glavni vzrok umazanije.
Končno |  15 .05. 2017 ob  08: 02
17
So napisali realno stanje našega morja,ki ga nonstop hvalijo kot čistega in neoporečnega in to dote mere,da nas s tem zavajajo in nam lažejo.Kako je mogoče,da v kopru imamo mestno plažo 100m od Luke,kjer pristajajo tuje tovorne in potniške ladje,ki so premazane s strupenimi premaziki niso dovoljeni v EU? In 50m od Marine,kjer spodni del plovil spirajo pod visokim pretiskom in ta odpadna voda konča v morje,prav tam kjer je kopališče in kar je najbolj ironično na tej plaži še obešajo modro zastavo!