Tomos praznuje častitljivih 60 let

Koper

Pred šestimi desetletji so v Kopru zagnali tovarno, ki bi po prvotnem planu morala stati v Sežani. Kratica Tomos pomeni prav Tovarna motorjev Sežana. A splet okoliščin je nanesel, da se je vse skupaj zgodilo prav v Kopru. To je bila zgodba o uspehu. 

Stevo Vujić ob predhodnici legendarne izvenkrmne "štirke"

"Zavedati se moramo, da je v Tomosu na njegovem vrhuncu delalo 3.000 oseb, skupno v vseh letih od nastanka pa 25.000. K temu moramo prišteti še vse družinske člane, ki so bili tako ali drugače vezani na to podjetje. Tako šele zaznamo prave razsežnosti Tomosa, ki je tovarne odpiral v Gani in na Nizozemskem, svoje motorje pa prodajal po vsem svetu," nam je povedal Stevo Vujić, ljubitelj Tomosov, ki se je zakopal v arhive tovarne in je trenutno eden največjih poznavalcev nekdanjega giganta.

Motorji so bili način življenja. Vsi, ki si niso mogli kupiti avta, so naokoli "letali" z motorji. Cele generacije države so švigale, pod seboj pa imeli nacionalni ponos – Tomos. Prav tej legendi bo posvečena razstava, ki jo pripravljajo zanesenjaki, ljubitelji tehnološke dediščine v sodelovanju s Pomorskim muzejem Sergej Mašera v Piranu. 

Pomemben tudi morski program

Tudi ta obeležuje 60 let delovanja, hkrati pa je pomorski razvoj tekel z roko v roki s Tomosom. Ne le dvokolesa, kmalu je koprska tovrna začela izdelovati izvenkrmne motorje. Legendarna “štirka” se je najbolje obnesla in postala pravi "hit". Čeprav so program opustili že leta 1998, lahko mnoge še danes srečamo na barkah v mandračih. Pa ne le pri nas, ampak vzdolž celega Jadrana in najbrž tudi širše.

Motorje, tiste na dveh kolesih, pa restavrirajo številni. Vse skupaj postaja pravi hobi, največjo zbirko pa ima najbrž Jan Vukelič, o katerem smo na Reginalu že pisali. Restavratorstva starih Tomosov se je navzel od strica, njihova zbirka pa sedaj šteje zavidljivih 80 motorjev, od tega je dobra polovica že povsem restavriranih. 

Tomaž Kanduč

Tomos danes zgodba o uspehu, a daleč od nekdanjega blišča

Poznavalci radi povedo, da je Tomos imel preveč kakovostne izdelke, ki so potrebovali zelo malo servisiranja in so bili tako rekoč večni. In prav zaradi kakovosti izdelave je nato zastal razvoj. Razpad države in tudi politično-kapitalski interesi so zdesetkali družbo. Ta v okviru Hidrie danes zaposluje 30 delavcev, ki mesečno izdelajo od 500 do 700 mopedov, večinoma za tuje trge. "Doma prodamo le 10 odstotkov, veliko izvažamo v zahodno Evropo in trge nekdanje Jugoslavije, prisotni smo na vseh pomembnejših trgih dvokoles," nam je pojasnil direktor Tomosa Tomaž Kanduč


Deli novico:

Tomos legenda |  27 .11. 2014 ob  19: 35
Kaj kdo ve kam so odpeljali vse te stroje iz Tomosa? Kaj je vse končalo na odpadu ali v Indiji ali na kitajskem '
ero |  27 .11. 2014 ob  16: 40
Koliko sobot smo morali delati za Tomos,da ni zaprl vrata dosti prej. Toliko o uspesnosti,simpatije pa ostajajo.
poznavalec tomos |  27 .11. 2014 ob  14: 33
Najboljsi mehanik za dvokolesa in ostalo iz tomosa drago legenda servisa ima kdo kontakt rad bi ga našel!
Tomos |  26 .11. 2014 ob  23: 53
Kljub vsesplošni simpatiji, ki jo gojimo do Tomosa, vseeno priznajmo , da v ničemer ni izstopal od svojih konkurentov. Osnova = Puch. Še v mladosti smo morali štirke "spimpat", da smo bili z njimi zadovoljni. Potem so ponudili Flexerja - cela novost - http://www.moto.it/moto-epoca/moto-bimm/index.html?msg=5607701 - letnik 1972!!!
So bili pa z Matuljo tudi uspešni. Škoda, da tega niso znali prav unovčit.
r_locman |  26 .11. 2014 ob  20: 11
Se nam kolca po domacem mopedu. Verjamem, da ima vsak izmed nas (generacija Tomos) neko zgodbo za povedat o tem mopedu, slabo ali dobro ni vazno.... Brum Bruuumm tako kot je prisu tako je odisu... ostali so samo rezervni deli
@mixi-maxi |  26 .11. 2014 ob  15: 22
MISLIM, DA SI ZGREŠILA DEBATO =)
mixi-maxi |  26 .11. 2014 ob  14: 31
Koper ni Milano, niti Ljubljana, to je res! Žal pa mnogi, ki svojih jeklenih konjičkov ne želijo parkirati na plačljivih parkiriščih tako ne razmišljajo. Biti mora brezpogojno vse zastojn, mar ne?
Verjamem le tistim, ki se v Koper pripeljejo izven mesta, nekateri celo iz zelo oddaljenih krajev, takim pa bi ZGRADILA OZIROMA DOVOLILA BREZPLAČNO PARKIRANJE AVTOMOBILA OB MESTNEM JEDRU!
Za vozače iz neposredne okolice Kopra pa naj ostane tako kot je. Parkirnih mest je zagotovo dovolj.
mixi-maxi |  26 .11. 2014 ob  14: 26
Tomos praznuje 60-letnico, lep, zelo lep jubilej, zato iskrene čestitke nekdanjim "pionirjem", ki so pred toliko leti
stopili skupaj, zasnovali in uspešno tržili še danes popularno prevozno sredstvo. Iskrene čestitke tudi vsem tistim delavcem, ki so marljivo delali, soustvarjali ta uspeh. Vse najboljše Tomosovemu mopedu, naj še dolgo živi in bo v ponos vsem, ki so "krivi" za to, da je nastal. Bravo.
hahaha |  26 .11. 2014 ob  11: 46
kako je bilo vse za nič v Jugi... Kaj smo pa naredili zadnjih 20 let? Hlapci razprodani!
otrok Tomosa |  26 .11. 2014 ob  09: 44
edini strokovnjak za Tomos mopede je Peter Vukelič in pika
Mario sz Gažona |  26 .11. 2014 ob  09: 42
Od prvega dne od kar je Tomos prevzela Hidria jim je edini interes kako čim več zaslužiti z zemljišči!!! Za njih je največ vreden Tomos brez Tomosa...
Kanduč |  26 .11. 2014 ob  08: 39
Tale gospod Kanduc pa neverjetno SLABO laže...mislim...500 do 700 mopedou.. ma kako si upas lagat celi sloveniji....
naj raje malo pove kako sestavljajo mopede, s kaksnimi kosi, cigavimi, kvaliteta se sploh se upošteva?? kaj pa kupci? trgovine in servisa ni vec od zacetka slovenije...torej kam naj se obrnejo kupci, lastniki mopedou...
mislim...preko medijev se hvali oz laze da je vse ok in obeta se bolje...po drugi strani pa je resnica čisto nekje drugje...
a ne gospod Kanduc vestna partnerica (v vseh pogledihh) N.K. ..

hahaha.....ZAJEDALCI!!!
1