"Komisija bo morala poskrbeti za zagon gospodarstva"

Največji izziv pred novo Evropsko komisijo je gospodarski zagon, v evropske politike pa bo treba znati kot priložnost vključiti tudi socialno varnost in varstvo okolja, je v pogovoru za STA ocenila komisarka za promet Violeta Bulc. Ob začetku mandata želi najprej dokončno določiti prioritete ter osnovati trdne temelje za nadaljnje delo.

Kako potekajo vaše priprave v zadnjih dneh pred začetkom mandata?

Moja glavna naloga je sedaj, da poglabljam in utrjujem znanje in da razmišljam o prioritetah, v katero smer bi se osredotočili v prvih korakih. O tem se bomo seveda še temeljito pogovorili z ekipo. Prvi trije meseci bodo usmerjeni v pripravo trdnih temeljev za delo v naslednjih petih letih. Zelo pomembno bo, da se ponovno srečam s predstavniki strokovnih odborov, ki delujejo na področju transporta. Pomembno bo tudi, da si ustvarimo določen ritem in postavimo pravila igre, po katerih bomo delali. Skratka, prvi mesec bo mesec načrtovanja, priprave dokumentov, strateških usmeritev in glavnih poudarkov.

Je oblikovanje vašega kabineta že zaključeno?

Ekipa je že skoraj dokončna, vodja kabineta bo Marjeta Jager. Z njeno pomočjo zdaj zaključujemo sestavljanje ekipe.

So bili glede sestavljanja kabineta veliki pritiski?

Želje so seveda različne, vendar je bilo sporočilo predsednika komisije zelo jasno - komisarji si ekipe izbirajo sami, so povsem suvereni v tej svoji vlogi. Ključno pri tem mi je predvsem, da imam ekipo, ki mi bo lahko stala ob strani pri realizaciji vsebin in ciljev, ki si jih bomo zastavili. Jedro ekipe je sestavljeno iz strokovnjakov za posamezna področja, ljudi, ki so sposobni odprtega dialoga, ki imajo tudi komunikacijske sposobnosti in predvsem, ki znajo usklajevati različna mnenja in pripeljati do skupnih, pametnih odločitev.

Je imela komisija pred začetkom dela že kakšna pripravljalna srečanja?

Ker sem prišla tako pozno, sem na žalost že zamudila določena uvodna srečanja. Kolegi, ki so zaključili svoja zaslišanja že precej zgodaj, so zadnje tri tedne v Bruslju izkoristili predvsem za medsebojno spoznavanje, srečanja. Tako je že bilo tudi nekaj uradnih srečanj, vendar verjamem, da bo tisti pravi začetek v sredo, ko imamo prvi kolegij.

Ste se pa že srečali z vsemi komisarji?

Da, skupaj smo sedeli v parlamentu, imeli smo tudi sprejem, tako da smo nekaj ur že preživeli skupaj. Moram reči, da je skupina zelo prijetna in zanimiva, tako da verjamem, da bomo lahko uspešno sodelovali.

Tokrat je komisija organizirana nekoliko drugače, podpredsedniki bodo igrali posebno usklajevalno vlogo. Že veste, kako konkretno bo potekalo to usklajevanje med komisarji, podpredsedniki in predsednikom komisije?

Tu ne gre za hierarhijo, ampak predvsem za to, da se nagovorijo resni izzivi sodobnega sveta. Mislim, da je tu predsednik komisije potegnil zelo pomembno in pogumno potezo. Na področju EU je veliko izzivov horizontalnega značaja, ki zahtevajo veliko usklajevanja. Mislim, da je predsednik komisije poskušal pokriti vse ključne izzive, s katerimi se bomo srečevali v naslednjih petih letih in imajo to medstruktruno značilnost. Vloga podpredsednikov bo zagotoviti, da bodo resorji, ki delajo neposredno na svojih vertikalnih izzivih, usklajeni v ključnih strateških usmeritvah, kot je energetska unija, kjer bo potrebno usklajevanje mnogih različnih področij.

Kako komentirate pomisleke glede tega, da ste politična novinka, sploh v luči dejstva, da je predsednik komisije izpostavljal političnost komisije in izpostavljal številne bivše premierje v njej?

Kot je Juncker sam pojasnil, verjame, da imajo premierji izkušnje usklajevanja zelo različnih mnenj in iskanja skupnih rešitev v dobro večje celote. To je bilo njegovo glavno vodilo, da je želel premierje na teh koordinacijskih položajih. Kar pa se tiče mene, nisem klasičen politik, a že desetletja delujem v dobro prostora in družbe in prinašam v evropski prostor osebne, podjetniške in sama menim, da tudi številne politične vsebine in izkušnje.

Glede na številna ugibanja glede resorja, preden vam je Juncker dodelil promet, me zanima, kako ste sami osebno zadovoljni z dodeljenim resorjem. Bi vam morda bolj ustrezal kateri od drugih, ki so se še omenjali?

Če povem po pravici, sem že po prvem srečanju s strokovno ekipo v sebi začutila neko pozitivno vznemirjenje zaradi priložnosti, ki jih to področje ponuja. Sem sistemski mislec, zanimajo me sistemske rešitve in imam zelo močno inovacijsko žilico. Oboje sem prepoznala v tem resorju kot pomembni kompetenci in verjamem, da bom ravno s tem lahko veliko prispevala na tem področju. Evropa se je namreč odločila in že s sprejetimi strateškimi dokumenti nakazala željo, da je transport transparentna, enovito upravljana platforma, ki služi tako družbenemu kot gospodarskemu razvoju. Pred nami so zelo vznemirljivi projekti in tudi sama verjamem, da Evropa to potrebuje za podporo notranjega trga in učinkovito vpetost v globalne gospodarske naveze. Transport je seveda tudi zelo pomemben za gibanje ljudi. Verjamem, da so na obeh področjih zastavljeni zelo smeli in pozitivni cilji.

Kaj je po vašem prepričanju največji izziv pred novo Evropsko komisijo kot celoto in kakšno vlogo pri tem igra vaš resor?

Največji izziv je gotovo gospodarski zagon Evrope in vzpostavitev mehanizmov za pomoč evropskemu gospodarstvu, da bo lahko še naprej ohranjal globalno vodilno pozicijo. Hkrati pa ima Evropa dve še zelo pomembni značilnosti, ki ju bo treba vključevati kot priložnost v evropske politike. Prva je socialna varnost. Evropa je uspela razviti in si priboriti izjemno visoko socialno varnost, ki pa jo moramo znati vključiti tudi v svoje prihodnje rešitve. Treba je narediti vse, kar lahko, da zagotovimo, da se socialni vidik ne ruši. Na drugi strani je Evropa, v primerjavi s preostalim svetom, veliko naredila tudi na področju odnosa do narave oziroma zmanjševanja emisij in sploh onesnaževanja narave. Mislim, da moramo tudi to prepoznati kot priložnost in jo znati vključiti v svoje rešitve. To sta hkrati tudi zame dva velika izziva - da znamo to tudi na področju prometa ustrezno upoštevati in nadgrajevati.

Vaš resor se po eni strani omenja kot zelo pomemben za izhod iz krize, obenem pa bo moral prispevati pomemben delež k cilju EU, da zmanjša izpuste toplogrednih plinov. Bo ti dve pričakovanji težko usklajevati?

Seveda je to velik izziv. Vendar rešitve, ki so delno že uveljavljene, kažejo, da je vendarle uresničljiv. V mislih imam predvsem tehnološki napredek. Vidimo, da nam na vseh področjih transporta, tako v ladjedelništvu, letalski industriji kot v železniškem in cestnem prometu, tehnologija pri tem zelo veliko pomaga. Prihaja pomembna mednarodna podnebna konferenca v Parizu naslednjo jesen. Takrat bo zelo pomembno, ali bo znala Evropa vplivati oziroma pozitivno angažirati tudi ostale akterje v globalni ekonomiji, da se začnejo obnašati podobno. Če Evropa sama ogromno naredi na tem področju, to ne bo dovolj. Izjemno pomembno je, da tudi ostale povabimo v strateške koncepte in usmeritve predvsem na področju zmanjševanja emisij.

Juncker je napovedal 300 milijard evrov vreden paket za delovna mesta, rast in investicije. Ali bodoči komisarji že veste, od kod bo prišel ta denar?

Mislim, da bo to ena glavnih prvih tem, o katerih se bomo zelo resno pogovarjali. Vsi imamo v naslednjih letih investicijsko intenzivne aktivnosti. Tudi na področju prometa je, zaradi izjemno pomembnih investicij za zagotovitev enotnega evropskega transportnega prostora, trikratno povečanje proračuna. Mislim, da bodo s tem povezane informacije v naslednjih tednih oziroma mesecih pogosto na mizi.

Po zaslišanju vas je odbor Evropskega parlamenta pozval, da jim po treh mesecih na položaju konkretneje predstavite svoj delovni načrt. Kako se boste odzvali?

Seveda, to je običajno. V vsakem primeru bomo ob nastopu službe morali najprej konkretizirati svoje aktivnosti za naslednje leto in za naslednjih pet let.

Za katere inovacije se nameravate zavzemati na področju prometa?

Zelo veliko tovrstnih rešitev bomo iskali predvsem na področju učinkovitega in transparentnega vodenja, iskali bomo veliko rešitev, usmerjenih v zeleno, na primer za zmanjševanje emisij ogljikovega dioksida, in seveda na poslovnih modelih. Poleg samega transporta mi je bilo zaupano tudi upravljanje strateškega projekta tako imenovanih pametnih mest. In tu vidim veliko priložnost ne samo za za tehnološke in poslovne inovacije, ampak predvsem za socialne inovacije. S sodelavci si želim soustvariti vizijo sodobnega mesta in infrastrukture, ki lahko podpira in omogoča razvoj ljudi sodobnega časa.

S katerimi projekti s področja prometa bi bili lahko v Sloveniji najuspešnejši pri pridobivanju zadostnih evropskih sredstev, da bi jih lahko izvedli v bližnji prihodnosti?

Komisarji nismo pristojni in ne moremo sodelovati pri odločitvah na lokalnem nivoju glede projektov, v katere se bodo članice odločile investirati. Enako velja za Slovenijo. Kar je jasno, je, da je Evropa v svojem programu vseevropskega prometnega omrežja in v svojem investicijskem programu že opredelila prioritete. Pomembno je, da države te prioritete pregledajo in se odločijo, kako bodo k njim prispevale na lokalni ravni. Pomembno je, da Slovenija spremlja in se zaveda razpoložljivih finančnih virov. Na nivoju EU obstajata vsaj dva mehanizma - kohezijska sredstva, kjer ima Slovenija na voljo veliko denarja za infrastrukturne projekte, in še mehanizmi, ki so opredeljeni v okviru instrumenta za povezovanje Evrope.

Kaj bi morali storiti v Sloveniji za to, da bi bolje izkoristili dobro geostrateško lego?

Interes Evrope je, da smo vsi uspešni - da so vse članice dinamične, da imajo svojo razvojno vizijo opredeljeno. Vsi deli EU imajo določen geostrateški položaj, sploh v povezovanju in vpenjanju v globalne integracije, najprej na robu in tudi v smislu globalnih integracij. V zadnjem času se na primer zelo krepi železniška povezava med Kitajsko in Evropo, in ta postaja vse pomembnejša sploh za tovor visoke dodane vrednosti. V tem smislu je ta del Evrope strateško zelo pomemben za promet.

Čeprav morajo komisarji delovati neodvisno od držav članic, iz katerih prihajajo - kako bi lahko Slovenija kar najbolje izkoristili dejstvo, da imamo komisarko na tako pomembnem položaju?

Dejstvo je, da moramo in želimo biti prisotni tudi v državah, od koder prihajamo, in predvsem sporočati usmeritve Evropske unije in vabiti ter k aktivni drži spodbujati akterje na lokalnem nivoju, ki lahko soustvarjajo in manifestirajo te evropske usmeritve. Zato želim delovati proaktivno, zelo pozitivno, spodbujevalno v vseh državah članicah in spodbujati, da se resorska politika in prioritete dobro izpeljejo. V skladu s tem bomo delovali spodbujevalno, da bo Slovenija tudi izpolnila obveze, za katere se bo zavezala. Osebno se veselim sodelovanja s Slovenijo, seveda v okviru svojih možnosti in pristojnosti.


Deli novico:

se povsem strinjam |  31 .10. 2014 ob  16: 00
ker rešitev ni v varčevanju ampak je v izboljšanju stanja gospodarstva, v prihodkih. Kar pa očitno ni jasno nobenem politiku in ekonomistom, ki so zaposleni v državnih jaslih.