Hrup krivec, da se redimo

Zdravje

Dolgotrajna izpostavljenost prometnemu hrupu bi lahko bila krivec za debelost, ugotavlja švedska študija. Raziskovalci so v njej izpostavili, da bi lahko največje tveganje predstavljala izpostavljenost kombinaciji hrupa cestnega, železniškega in letalskega prometa, in sicer za t. i. centralno debelost ali po domače mišelinke.

Tudi hrup bi lahko bil krivec za debelost

Raziskovalci so do takšnih ugotovitev prišli v štiriletni študiji, v kateri so preučili podatke več kot 5000 ljudi, starih med 43 in 66 let, iz ruralnih in urbanih območij okoli Stockholma. Študijo, ki jo objavlja strokovni časnik Occupational & Environmental Medicine, so med letoma 2002 in 2006 opravili na Inštitutu Karolinska v Stockholmu.

V študiji je raziskovalce zanimalo, kolikšni stopnji prometnega hrupa so bili izpostavljeni sodelujoči, ki so jim ob tem izmerili njihov indeks telesne mase, obseg pasu in razmerje med obsegom pasu in bokov. Ugotovili so, da sta bili skoraj dve tretjini sodelujočih skoraj stalno izpostavljeni hrupu cestnega prometa ali najmanj 45 decibelom, eden izmed 20 pa je bil izpostavljen podobni ravni hrupa, ki so ga povzročili vlaki. 1108 sodelujočih je bilo izpostavljenih hrupu letal, višjemu od 45 decibelov, povzema britanski The Independent.

Analiza ni nakazala nobenih povezav med hrupom cestnega prometa in indeksom telesne mase, je pa razkrila povezavo med hrupom cestnega prometa in obsegom pasu. Ta se je povečal za 0,21 centimetra za vsakih pet decibelov nad 45 decibelov.

Ob hrupu vlakov oz. letal je obseg pasu zrasel za 0,46 oz. 0,99 centimetrov ob enakem dvigu hrupa. Tveganje za povečanje obsega pasu pa se je s 25 odstotkov ob izpostavljenosti enemu viru hrupa podvojila ob izpostavljenosti vsem trem virov hrupa, navaja študija.

Izpostavljenost hrupu lahko spodbudi nalaganje maščobe okoli trebuha

Kot navaja študija, lahko stres, ki ga povzročajo tudi motnje spanca zaradi hrupa, poseže v človekov metabolizem. Izpostavljenost hrupu lahko tako vodi v povečano proizvajanje kortizola, ta pa posledično spodbudi nalaganje maščobe okoli trebuha.

To bi lahko razložilo, zakaj se učinki hrupa večinoma odrazijo v centralni debelosti, ki se kaže v obsegu pasu in razmerju med obsegom pasu in bokov, manj pa v splošni debelosti, ki se meri z indeksom telesne mase, so dodali raziskovalci.

Študija pomembna za javno zdravje

Eden izmed raziskovalcev, profesor Göran Pershagen, je za Independent izpostavil, da je povečan obseg pasu oz. centralna debelost dokazan dejavnik tveganja za diabetes tipa 2 in vrsto kardiovaskularnih bolezni. Ugotovitve študije bi lahko bile spričo obširne izpostavljenosti ljudi prometnemu hrupu pomembne za javno zdravje.

Raziskovalka Charlotta Eriksson je povedala, da je študij, ki raziskujejo povezave med prometnim hrupom in metaboličnimi kazalci za zdaj malo. Zaradi tega je treba tudi ugotovitve švedske študije po njenem mnenju interpretirati previdno. A hkrati je tako kot Pershagen menila, da so ugotovitve študije pomembne za javno zdravje.

Deli novico: